Bæredygtighed Artikel

Når ”plads” bliver en service

  • 2 min læsning
<span id="hs_cos_wrapper_name" class="hs_cos_wrapper hs_cos_wrapper_meta_field hs_cos_wrapper_type_text" style="" data-hs-cos-general-type="meta_field" data-hs-cos-type="text" >Når ”plads” bliver en service</span>

Adapteo

Når ”plads” bliver en service: En tilgang, der understøtter cirkulær økonomi.

Som i de fleste andre brancher, er forretningsmodellerne i byggebranchen lineære. Det kan næsten betragtes som et industrielt transportbånd, der er ekstremt svært at ændre på. Det går ud på at udvinde ressourcer, producere produkter, bruge dem og kassere dem.

Bagsiden af denne tilgang er selvfølgelig, at den har nogle betydelige negative miljøpåvirkninger, såsom hurtigt voksende ressourceudtømning, et stort CO2-aftryk og miljøskader. Den lineære økonomi gavner ikke planeten.

Det, der skal ske, er et totalt skift mod et cirkulært paradigme, hvor ressourcer bruges effektivt, men ikke udtømmes, og affald minimeres.

Vores ’Space as a Service’-forretningsmodel eksemplificerer, hvordan dette kan se ud i byggebranchen, samtidig med at den er økonomisk robust og succesfuld.

Det er en løsning, der, i modsætning til den lineære model, er i tråd med cirkulære praksisser på et globalt plan. I stedet for blot at bygge og sælge bygninger, tilbyder vi bygninger baseret på en udlejningsmodel.

Denne model ændrer fundamentalt forholdet mellem bygningens udbyder og brugeren. Lang levetid, effektivitet og ressourceoptimering er en prioritet. Det er en fremtidssikret løsning på det grønne område, om man vil.

Ved at bevare ejerskabet og kontrollen over bygningen eller ethvert produkt i en service-ordning, bliver udbydere motiveret til at maksimere dets levetid og minimere ressourceforbruget.

Det er en enormt stor forskel fra traditionelle lineære modeller, hvor udbyderens forpligtelser stort set ophører, når en bygning eller et produkt er solgt. Et service-koncept opfordrer udbydere til at levere høj kvalitet og effektive løsninger, samtidig med at de sikrer kundetilfredshed – et paradigmeskifte fra ’brug-og-smid-væk’-tankegangen.

Der er dog forhindringer for en mere udbredt adoption af dette koncept. Den lineære model er dybt forankret i vores økonomier, reguleringer og samfundsnormer, hvilket gør det svært – og måske lidt ubehageligt – at skifte til en cirkulær tilgang.

Kvalitet og brugte varer

Modstand mod forandring, opfattelsen af 'brugte' varer og regulatoriske barrierer er nogle af de hindringer, der forhindrer den nødvendige hurtige adoption af og omstilling til cirkulære praksisser. For eksempel angiver mange indkøbsprocesser specifikt "nye moduler" som et krav, hvilket sandsynligvis er et resultat af misforståelsen om, at noget, der har været brugt, automatisk er af dårligere kvalitet. Hint: Det er det ikke.

"Opfattelsen af, at noget, der tidligere er blevet brugt, er ensbetydende med, at det er dårligere, bør ændres. Uanset om det er et produkt eller en service, skal vi væk fra tanken om, at nyt altid betyder bedre. I stedet skal vi understrege, at kvalitet, funktion, værdi og oplevelse kan forblive lige så høj – hvis ikke bedre – med genbrugte eller renoverede varer. Denne ændring i tankegang er essentiel, især i indkøbsprocesser, hvor insisteren på nye moduler underminerer selve essensen af cirkularitet,” siger Lina K Wiles, Chief Sustainability Officer hos Adapteo.

Cirkulær økonomi kræver samarbejde

Samarbejde spiller en afgørende rolle, når det kommer til at gøre økonomien cirkulær. Det kræver partnerskaber mellem producenter, serviceudbydere og slutbrugere for at fremme og støtte genbrug, renovering og genanvendelse af materialer og komponenter.

Der er store gevinster at hente, idet samarbejdsindsatser kan forenkle indkøbsprocesser, etablere tilbagekøbsordninger og fremme et delt ansvar mellem udbydere og brugere, til gavn for alle – inklusive planeten.

At inkorporere cirkularitet i design er vores måde at bidrage til den cirkulære økonomi.

Det kræver, at vi overvejer materialevalg og sikrer, at bygninger og komponenter nemt kan adskilles, genbruges eller genanvendes. Og selvfølgelig har vi gjort nogle fremskridt i den rigtige retning, men der er stadig betydelig plads til forbedringer i at integrere cirkularitet gennem hele processen. Adapteos ’Space as a Service’-model er et bidrag til cirkulær økonomi, som vi tager et skridt væk fra de gamle lineære tendenser, som byggebranchen stadig kæmper med.